Blok 4 Koers bepalen
In dit blok werkten we aan een marketingadvies voor Helly Hansen, met als centrale vraag: Hoe kunnen we onze omzet in Nederland in de doelgroep van 60+ vergroten in de komende drie jaar? We analyseerden de markt, brachten de klantreis en externe en interne omgeving in kaart, en sluiten we af met een onderbouwd advies dat we presenteerden aan de opdrachtgever.

Wat heb ik geleerd dit blok?
In dit blok heb ik geleerd hoe je een marketingvraagstuk systematisch aanpakt door marktanalyse, klantanalyse en externe analyse te combineren. Ik heb gewerkt met modellen zoals de Customer Journey, persona’s, SWOT-analyse en de marketingmix, waardoor ik beter begrijp hoe je van onderzoek tot een concreet marketingadvies komt.
Daarnaast heb ik geleerd om meer kritisch te denken. Tijdens het analyseren van de 60+ doelgroep moest ik goed nadenken over hun gedrag, wensen en behoeften, maar ook over hoe realistisch bepaalde ideeën zijn voor een merk als Helly Hansen. Ook merkte ik dat ik sterker werd in samenwerken en verantwoordelijkheid nemen, doordat we veel als team moesten overleggen, keuzes maken en taken verdelen.

Welke opdracht sprak mij het meeste aan, en waarom?
De opdracht die mij het meest aansprak was het maken van de customer journey en het persona-ontwerp. Ik vond het interessant om me echt te verdiepen in de doelgroep 60+ en na te denken over hoe zij winkelen, waar ze waarde aan hechten en hoe ze keuzes maken.
Het was leuk om dit visueel uit te werken en zo mijn creatieve kant naar boven te laten komen, en vervolgens te vertalen naar concrete aanbevelingen voor Helly Hansen, zoals aanpassingen in hun communicatie of productaanbod. Door dat we al onze stappen moesten onderbouwen met bronnen en statistieken, gaf me een realistischer beeld van hoe bedrijven hun strategie aanpassen aan de klant.

Wat vond ik lastig? En wat heb ik daarvan geleerd?
In dit blok vond ik het lastig om tijdens het hele proces de draad in het project te volgen. We werkten met veel verschillende onderdelen: een marktanalyse, een externe analyse, de customer journey, persona's en uiteindelijk het advies. Al die onderdelen hadden hun eigen diepgang en deadlines, waardoor het soms moeilijk was om het overzicht te houden en te blijven focussen op de hoofdvraag: Hoe kan Helly Hansen de omzet onder 60-plussers vergroten?
Ook merkte ik dat ik het soms moeilijk vond om kritisch genoeg te zijn op onze eigen analyses. Je verzamelt veel informatie, maar niet alles is direct bruikbaar. Ik heb geleerd om beter te filteren. Door vaker terug te koppelen naar de centrale vraag en de marketingmix, kon ik beter bepalen welke inzichten belangrijk waren.
Daarnaast vond ik het ook een uitdaging om het advies zo te formuleren dat het concreet, realistisch en overtuigend was. Vooral bij het schrijven van de aanbevelingen moest ik goed nadenken over hoe we onze ideeën zo konden verwoorden dat ze haalbaar waren voor het bedrijf én goed aansloten op wat we hadden onderzocht.
Wat ik hier uiteindelijk van geleerd heb, is dat het helpt om stap voor stap te werken, regelmatig terug te blikken en kritisch te blijven op je eigen werk. Ook heb ik ingezien hoe belangrijk het is om goede communicatie in het team te hebben, zodat iedereen dezelfde lijn aanhoudt richting het einddoel.

Welke keuzes heb ik gemaakt en waarom?
In dit blok heb ik bewust gekozen om me te richten op de onderdelen waar ik mijn kwaliteiten het beste in kwijt kon. Ik nam vooral verantwoordelijkheid voor het creatieve deel van het project, zoals het visueel uitwerken van de customer journey en het vormgeven van de slides voor onze eindpresentatie. Ik vond het leuk om mee te denken over hoe we ons advies duidelijk en aantrekkelijk konden overbrengen aan Helly Hansen. Hierin kon ik mijn gevoel voor vormgeving en communicatie goed toepassen.
Daarnaast koos ik ervoor om me actief bezig te houden met het onderzoek naar concurrenten, omdat ik nieuwsgierig was naar hoe andere merken zich positioneren richting de doelgroep 60+. Het analyseren van concurrentiestrategieën gaf me inzicht in wat Helly Hansen anders of beter kan doen, en dit vormde een belangrijke basis voor ons uiteindelijke advies.
Ook heb ik meegeschreven aan het opstellen van het advies, waarin ik me vooral richtte op de onderbouwing van onze aanbevelingen. Ik wilde ervoor zorgen dat alles wat we zeiden ook goed aansloot op ons onderzoek en logisch was vanuit het oogpunt van de doelgroep. Ik heb hierin veel overlegd met teamleden, samengevat, gestructureerd en keuzes gemaakt in wat we wel en niet meenamen.
Als ik terugkijk, ben ik blij met deze keuzes. Ze hebben me geholpen om actief bij te dragen aan het eindproduct.

Heb ik het blok gehaald?
Of ik het gehele blok gehaald heb kan ik nog geen antwoord opgeven, omdat we hier nog niet de uitslag van hebben. Maar hoe ik er nu voor sta denk/hoop ik dat ik het ga halen. Ik ben trots op het eindresultaat en op mijn persoonlijke groei in dit blok. Ik heb niet alleen nieuwe kennis opgedaan, maar ook laten zien dat ik zelfstandig kan werken, kan samenwerken en kritisch kan denken. Deze challenge voelde als een goede afsluiting van het eerste studiejaar en een voorbereiding op het volgende niveau.
Maak jouw eigen website met JouwWeb